vrijdag 24 mei 2013

Preek Pinksteren 2013

HOMILIE PINKSTEREN Broeders en zusters in Christus, Je kunt beter de geest ontvangen dan de geest geven. Wij kennen allemaal de uitdrukking de geest geven maw iemand komt te overlijden, het leven is eruit. De Geest ontvangen wil zeggen volop in het leven staan, vurig zijn, door God gezonden met een roeping in de wereld om het goede nieuws te brengen dat God liefde is en dat het de moeite waard is om te leven. Er is niets ergers als wanneer de geest weg is, dat geldt zo voor een vereniging, voor het gezin want dwz dat de inspiratie en de vernieuwing zoek is geraakt. Spirit, de goede geest de heilige Geest die zorgt voor leven, inspiratie en positieveveranderingen. Zo is een leven zonder de heilige Geest een steriel leven of een leven dat ten doden opgeschreven staat. Het vlees is van geen nut, het is de geest die levend maakt, is een andere bijbelse uitspraak waar veel waarheid insteekt en wil zeggen dat je het belang van het materiele of het lichamelijke dient te relativeren, het allerbelangrijk is voorrang te geven aan het spirituele of het leven van de ziel. Vele mensen doen vandaag de dag alles voor de luxe en om hun welvaartsleventje in staat te houden en vergeten totaal dat ze nog een ziel hebben die ook voeding en vernieuwing nodig heeft van Gods liefde. Rusteloos blijven deze mensen op zoek naar geluk en vluchten in allerlei bijkomstigheden maar vergeten dat het ware geluk te vinden is bij God. Zalig zijn de armen van geest want aan en behoort het koninkrijk der hemelen. Hoe waar zijn deze woorden die Jezus heeft uitgesproken want inderdaad mensen die arm van geest zijn, zijn mensen die alles van God verwachten en daardoor het echte geluk, de echte liefde en de innerlijke vrede van het hart op het spoor komen. Niet het klaargoud van roem eer, macht en rijkdom brengen het diepere geluk, dat is alles maar vergankelijk, het echte geluk vindt je bij Jezus Christus. In een van zijn toespraken heeft Paus Franciscus gewaarschuwd voor de dictatuur van de macht van het geld die de economie tot een afgod maakt en die de mens tot een produkt maakt, onderworpen aan de economie. Het gouden kalf dat de Joden in de woestijn maakten is de economie die hard en meedogenloos de mens gebruikt en niet meer in dienst staat van de mens. Het inkomen van een kleine minderheid groeit exponentieel terwijl de grote meerderheid het steeds moeilijker heeft om rond te komen. Achter deze houding van de minderheid die steeds maar meer wil, zit er de levenshouding van mensen die geen solidariteit tonen met de minderbedeelden en God en zijn geboden verwerpen. Crisis op crisis ontstaat er daar waar God wordt vergeten in het leven van de mens en de samenleving. In de evangelielezing hoorden we Jezus zeggen dat de heilige Geest alles in herinnering brengt wat hij gezegd heeft. Wij christenen hebben een geschiedenis die persoonlijk is en gemeenschappelijk. Als we onze geschiedenis van het geloof uitwissen dan vervallen we snel tot afgoderij want dan zijn we overgeleverd aan de grillen van de samenleving en onze eigen grillen. De geschiedenis van ons persoonlijke en gemeenschappelijk christelijk geloof is een geschiedenis van God die met de mensen op weg is gegaan. Uit de geschiedenis kunnen we lessen halen voor de toekomst, goede en slechte tijden maken deel uit van de geschiedenis, goed en kwaad tekenen onze persoonlijke en gemeenschappelijke geschiedenis en heeft ons hopelijk wijsheid gebracht. Uit het alledagelijkse leven weten we dat de geest wel gewillig is maar dat het vlees zwak is. Wij mensen zijn van goede wil maar soms maken we de verkeerde keuze omdat wij zwak zijn. Het is de heilige Geest die ons een juist inzicht geeft in wat goed is en wat kwaad en ons dat in herinnering brengt voor ons eigen leven. Een heel overzicht van wat God afkeurt en van ons vraagt is te vinden in de geboden van God. Als Gij mij liefhebt zult ge mijn geboden onderhouden, heeft Jezus gezegd en dan zal de heilige Geest in u wonen. Omdat de Heer Jezus ons door en door kent, heeft Hij bovendien de heilige Geest geschonken aan de apostelen om mensen die berouw tonen over hun zwakheden weer met God te verzoenen door hen vergeving te schenken.Pinksteren, het Hoogfeest van de Heilige Geest, we kunnen ons er maar moeilijk een voorstelling van maken. Kerstmis is heel concreet, de geboorte van Jezus in een kribbe te Bethlehem, Pasen is al iets moeilijker Jezus is uit de doden opgestaan. Maar hoe kunnen we ons Pinksteren voorstellen? Zoals de wind onzichtbaar is, zo is de heilige Geest ook onzichtbaar. Het enige wat je over de wind en de heilige Geest kunt zeggen is dat je hem voelt en de effecten ervan ziet. Wie door de heilige Geest bezield is die is in vuur en vlam voor het geloof in Jezus en die wil dit mededelen aan andere mensen. Daar waar de heilige Geest mensen aanraakt daar ervaar je dat God aan het werk is om zijn liefde uit te delen. De heilige Geest stort Gods liefde uit in het hart van de mens en dat geeft vrede, vreugde, zachtmoedigheid, geduld en warmte. Hoe de heilige Geest werkt in het hart van de mensen is en blijft een groot mysterie. Waarom spreekt een bepaalde boodschap sommige mensen wel aan en waarom blijven mensen onverschillig tegenover Jezus en zijn blijde boodschap? De Geest waait waarheen Hij wil, het heeft allemaal te maken met de harten van mensen die open of gesloten zijn voor wat van God op hen afkomt. Pinksteren is het feest van de zending van de christenen in de wereld om iets te doen aan de gebrokenheid van het bestaan van de mens. Wij christenen zijn geroepen om met de genade van God mee te werken aan de heelheid, genezing en heiligheid van iedere mens. De uitdaging van onze tijd ligt juist hierin om God God laten zijn en de waardigheid van elke mens in al zijn levensomstandigheden te bevorderen. Aan u allen een zalig Pinksterfeest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten