vrijdag 6 november 2015

Homilie 28ste zondag jaar B

Homilie 28ste zondag doorheen het jaar B Broeders en zusters in Christus, Waartoe zijn we op aarde? Waarvoor leven wij? Hoe kun je het eeuwig leven verwerven? Eenmaal in je leven stel je je als mens de vragen naar het uiteindelijke doel van het leven. Het is ook de vraag van de rijke jongeling in het evangelie: Meester hoe kan ik het eeuwige leven verwerven? Iedere mens heeft het recht om een antwoord te krijgen op belangrijke levensvragen. Vandaag de dag krijgen jongeren te weinig kennis mee op geloofsvlak in de scholen en in de gezinnen om tot een echt geloof in Jezus en zijn kerk te kunnen komen, het geloof is voor hen onbekend terrein. De rijke jongeling van het evangelie krijgt van Jezus de bekende zienswijze voorgeschoteld namelijk het onderhouden van de 10 geboden. De 10 geboden is de basis voor een evenwichtige samenleving en de wegwijzer om een goed mens te zijn. Als de 10 geboden niet opgevolgd worden dan geldt de wet van de sterkste zoals in de natuur onder de dieren en ontstaat er chaos, geweld en crisis na crisis. Als de rijke jongeling tegen Jezus zegt dat hij al de geboden heeft onderhouden, dan verwachtte hij misschien wel een schouderklopje van Jezus maar Jezus nodigt hem uit om niet zelfgenoegzaam te zijn maar om nog een stap verder te gaan. Echter voor de rijke jongeling die uitgenodigd om alle rijkdommen achter zich te laten is deze stap een brug te ver want hij hangt helemaal vast aan zijn welvarend en rijk leventje. En dan komt Jezus met zijn waarschuwingen voor de gevaren van de rijkdom. Rijkdom heeft iets totalitairs in zich: je kunt er zo in opgaan dat je blind wordt voor je naaste en voor God. Rijkdom is in vele gevallen een gave van God, maar zegt de Heer, er schuilt een gevaar in. Rijkdom vergemakkelijkt in vele opzichten het leven , maar blijkt anderzijds iemands geestelijk groeiproces ook ernstig te kunnen bemoeilijken. Rijkdom kan je zo in beslag nemen dat je derhalve de blik afwendt van wat in werkelijkheid belangrijker is. Rijkdom schuift zichzelf heel gemakkelijk tussen de mens en zijn God in. Wanneer Christus de rijke jongeling aanmaant te verkopen wat hij bezit en dit geld vervolgens aan de armen te schenken, dan gebeurt dit niet allereerst uit een sociale bekommernis van de Heer voor de armen, maar vanuit een sterke bekommernis over het geluk van de rijke. Wie al te zeer in beslag genomen wordt door financies, beheer van goederen en onderhoud van bezittingen kan niet meer ingaan op Christus woord : Kom en volg Mij. Zelfs als Franciscus niet geleefd had in Assisi maar wel in Beverly Hills waar geen armen te bespeuren vallen ) dan nog zou hij gekozen hebben voor een uiterst sobere en arme manier van leven omdat hij overdadig bezit en comfort beschouwde als een gevaarlijke ballast in de opgang naar God. Christus' woord: Wee u rijken is geen oproep tot sociale actie, hoe belangrijk deze ook moge wezen. Met zijn waarschuwing veroordeelt hij ook niet een bepaalde klasse. Hij wijst alleen op het dreigende gevaar dat in de rijkdom schuilt omdat de rijken zich aan de waarden van de wereld aanpassen en daardoor de 10 geboden en evangelische waarden verwaarlozen. De rijken zijn ook eerder geneigd om via machtsmisbruik hun verworven positie of rijkdom te behouden en sommigen gaan zelfs zo ver dat ze er niet voor terugschrikken om andere mensen uit de weg te ruimen. Wat baat het een mens om de hele wereld te bezitten als dit ten koste gaat van zijn eigen ziel? Inderdaad je kunt wel vele en belangrijke relaties hebben met hoogwaardigheidsbekleders en je kunt een mediaster zijn in de ogen van de mensen maar wat baat het je als mens als je geen liefdevolle relatie hebt met God ? Alles is vergankelijk, alleen God blijft, daarom is het wijs om je leven op God en zijn woord te richten. Zalig zijn de armen van geest omdat zij zich afhankelijk weten van God en God die plaats geven in hun leven die hem toekomt. Om leerling van Jezus te zijn is een onthechting aan goederen noodzakelijk omwille van 3 redenen: 1. Geloven in God wil zeggen geloven in de Goddelijke Voorzienigheid van God de Vader. Als Hij zorg heeft voor de vogels en de lelies in het veld, dan heeft Hij zelfs meer zorg van ieder van ons. 2. Geloven hangt samen met de noodzaak van een broederlijke en zusterlijke verbondenheid met elkaar en de zorg voor mensen in nood. Wij zijn immers broeders en zusters van een een dezelfde Vader. 3. Geloven is leven als vrije kinderen van God. Als je te veel gehecht is aan zo vele dingen die aandacht en tijd opslorpen, hoe kun je dan tijd vinden voor de dingen van God en daar je genoegen in vinden? Het evangelie van vandaag maakt duidelijk dat de liefde van Jezus veeleisend is. Zijn leerlingen moeten alles verlaten: hun netten en beroep, hun familie en bloedverwanten, niets mogen ze meenemen voor onderweg; ze moeten zelfs zichzelf opgeven. Het Rijk Gods is geen resultaat van prestaties. Het wordt ons gegeven. Als onze navolging reëel is, dan geven we best alles op wat ons van het Koninkrijk van God afhoudt. Dat is de radicale voorwaarde. Herhaald wordt dit uitgesproken in alles verkopen en alles achterlaten. Een hart dat zich zo gewonnen geeft, wordt door Gods liefde helemaal vervuld. Wie kan er gered worden ? Niet door afkomst, niet door prestaties, niet door rijkdom kun je het Koninkrijk van God verwerven. Menselijk gezien is het onmogelijk om jezelf te redden, te verlossen, voor God echter is alles mogelijk. Wijs ben je zoals Salomo als je op een juiste wijze met het materiële en de rijkdom weet om te gaan. Wie zijn eigen kleinheid durft te erkennen tov van God en die erkent dat Gods liefde onze rijkdom is, die geeft de juiste richting aan zijn leven en vertrouwt erop om eenmaal het eeuwig leven te verwerven. AMEN.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten