donderdag 26 mei 2016

Homilie Hoogfeest H. Drievuldigheid

Broeders en zusters in Christus, Eenheid in verscheidenheid zo mogen wij als christenen in de kerk staan. Voor Jezus Christus hebben wij gekozen en daar staan wij voor, eenieder heeft echter een unieke verschillende weg die hij neemt om Jezus na te volgen. Het fundament is ons geloof in Jezus Christus, daarin dienen wij onze eenheid als christenen te vinden. Voor het beeld van de eenheid duidelijk te maken, kunnen de cirkel gebruiken. Ieder christen staat in een cirkel op eenzelfde punt gezien vanaf of gericht naar het centrum dat God is. Er is die prachtige vergelijking van de woestijnvader Dorotheus van Gaza: “Dorotheus van Gaza zei: Stel jezelf een cirkel voor die op de grond is getrokken, met een middelpunt. Stel je voor dat deze cirkel de wereld is; het middelpunt  is God; de stralen zijn de verschillende wegen of levenswijzen van de mensen. Wanneer [mensen] in hun verlangen om dicht bij God te komen, naar het midden van de cirkel lopen, dan naderen zij, in de mate waarin zij doordringen tot het midden, tegelijkertijd elkaar en God. Hoe meer zij God naderen, hoe dichter zij bij elkaar komen. En jullie begrijpen dat dit ook in omgekeerde richting geldt. Het is dan duidelijk dat, hoe meer men zich van God verwijdert, hoe verder men van elkaar verwijderd is. In de mate waarin wij ons aan de buitenkant bevinden en God niet liefhebben, in diezelfde mate is er een afstand tussen ieder van ons en zijn naaste. Maar als wij God liefhebben, dan zijn we, zoveel als we God uit liefde tot Hem naderen, ook verenigd in de liefde tot de naasten…” Een prachtig beeld dat als je het goed opvat en iedereen de ruimte geeft om op zijn/haar eigen weg naar het centrum naar God toe te gaan. Helaas is dat voor velen niet zo. Men dwingt elkaar om allemaal op dezelfde hoogte te blijven staan; de cirkel moet immers rond blijven. Hierdoor hebben we meer aandacht voor het vormen van een cirkel dan voor God, het centrum van ons leven. De eenheid van de cirkel behoud je als je er binnenblijft of maw als je binnen de ruimte die het katholieke geloof biedt blijft, dan behoud je de eenheid. Wie buiten de cirkel treedt die verbreekt de eenheid, wie buiten de katholieke kerk treedt die verbreekt daarmee de eenheid met Christus en de kerk. Eenheid in verscheidenheid is ook van toepassing op het hoogfeest dat wij vandaag vieren van de Heilige Drie-Eenheid. Onze God bestaat uit een liefdevolle relatie die er bestaat tussen God de Vader, God de Zoon en God de heilige Geest. Door de hele kerkgeschiedenis heen is op allerlei manieren geprobeerd om de Drie-ene God een beetje inzichtelijk te maken. Toen de zendeling St. Patrick in 432 aan de Ieren het evangelie verkondigde, probeerde hij de Drie-eenheid uit te leggen aan de hand van een klaverblad: drie blaadjes en toch één blad, zo zei hij. Zo is het nu ook bij onze God. Drie en toch Eén. Deze vergelijking is natuurlijk aanvechtbaar, want een klaverdrie is samengesteld uit drie losse blaadjes. Maar de levende God is niet samengesteld uit delen, die je ook los zou kunnen halen. De Vader is nooit zonder de Zoon, en Beiden zijn nooit zonder de Heilige Geest. Een zelfde bezwaar kleeft aan het beeld van een boom: wortel, stam en kruin en toch één boom. In dit geval wordt van de eenheid een optelsom gemaakt. Kortom, zowel het beeld van het klaverblad als dat van de boom laat iets zien van het meervoud in God, maar zij doen tekort aan de eenheid. God is en blijft een mysterie van liefde tussen 3 Personen dat wij in ons geloof aanvaarden maar dat ons menselijk verstand totaal overstijgt en elk beeld schiet tekort om God te typeren. Kenmerkend voor God de Vader is zijn scheppende kracht, Hij heeft alles in leven geroepen met een oneindige verscheidenheid die duizelingwekkend is. Als je alleen al denkt aan de grootsheid van het heelal hoeveel planeten en zonnestelsels er zijn, als je denkt aan de verscheidenheid van dieren en mensen dan is dit een uiting van Gods creatieve kracht, aanwezig in de schepping. Kenmerkend voor God de Zoon is zijn verlossende kracht. Jezus heeft zijn leven gegeven op het kruis om de eenheid tussen God en mensen weer te herstellen. Op een heel verschillende en unieke wijze komen mensen tot geloof in Jezus, het is het wonder van God die elke mens op een hele persoonlijke wijze begeleidt en iedere mens door en door kent. Als Jezus bidt om eenheid, vraagt Hij zijn Vader niet om de verscheidenheid van de mensen teniet te doen. De verscheidenheid van mensen is een geschenk van God. Zij maakt deel uit van de Schepping, waarvan God zelf zegt, dat zij goed is. Als Jezus bidt om eenheid, vraagt Hij om oprechte verbondenheid met elkaar, om een te zijn in de liefde tot God en de liefde tot elkaar. Kenmerkend voor God de heilige Geest is dat Hij ons heiligt en ons inzicht geeft in de heiligheid van God, inzicht in de heilige Schrift en de heilige kerk en Hij ons helpt om de weg van de heiligheid te bewandelen. De heilige Geest is het die de kerk leidt en iedere volgeling van Jezus in beweging brengt om Jezus meer te beminnen en nog meer goedheid en liefde uit te stralen naar onze naasten toe. Samenenvattend kunnen wij zeggen dat God liefde is en God er al was voor de tijd begon, God heeft zich in de tijd aan ons mensen geopenbaard en God zal er altijd zijn en het Centrum vormen voor zijn trouwe leerlingen tot in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten