vrijdag 1 november 2013

Homilie 29ste zondag jaar C

HOMILIE 29ste zondag jaar C Broeders en zusters in Christus, Als christen sta je voor de uitdaging om God tijdens je hele leven te zoeken. Maar God zoeken is op de allereerste plaat je door hem laten vinden. Het is jouw God niet omdat Hij van jouw is maar omdat jij van Hem bent. Hij is jouw God, niet omdat jij Hem vindt, omaar omdat Hij zich laten vinden in de stilte van je eigen hart. Weest stil en luister.... en dan ontdek en zie je waar God aanwezig is en tekenen geeft van zijn aanwezigheid. Elke dag even de tijd nemen voor het wonder van de vriendschap van God met ons en persoonlijk tot Hem bidden, daardoor leer je Hem kennen en beminnen. Iemand die niet bidt zal op een bepaald moment nog maar moeilijk tot geloven komen. In de stilte van de avond of bij het begin van een nieuwe dag laat God zich vinden door hen die tot Hem spreken en bidden. Abba! Vader! Zo mag je God aanspreken. Aan Hem kun je je toevertrouwen want liefde is zijn moedertaal. Wie bidt en eenmaal een gebedsverhoring heeft gekregen die ervaart dat God met onze menselijke noden begaan is en gaat nog meer bidden en die is vertrokken met zijn spirituele leven. Het evangelieverhaal over de weduwe die aandringt bij de rechter is zo een voorbeeld van een vrouw die aandringt tot ze verhoort wordt. Bidden is volhardend en vertrouwen in God dat Hij ons hoort en wilt helpen. Niet altijd zal dat zijn zoals wij verwachten omdat God anders kijkt naar ons en ons datgene geeft wat goed voor ons is. Aanhoudend bidden voor alle belangrijke beslissingen in het leven, wie doet er dit nog? Vele mensen denken dat ze alles op eigen kracht doen of met de moderne technologie alles kunnen bereiken en vergeten God te betrekken in belangrijke keuzes in het leven. Als je bidt dan rust er veel meer zegen op de keuze of belangrijke beslissing die je moet nemen in het leven. Bidden voor een nieuw werk, voor de geboorte van een kin, een aankomend huwelijk, een zieke man of vrouw, voor de geloofsverkondiging op school op in de kerk, het zorgt ervoor dat je vraagt aan Gods wil wordt gedaan in je leven. Bidden het helpt echt, nog niet zo lang geleden vertelde iemand dat ze naar Lourdes was geweest en daar intens voor haar zoon had gebeden voor een nieuw werk en dat s avonds haar zoon opbelde dat hij werk had gevonden. Bidden maakt niet alleen wonderen mogelijk maar biedt ook bescherming in je leven, dat mocht de Kroatische piloot Zvonko Situm ervaren. Deze piloot is niet minder dan een nationale held in Kroatië sinds hij op 27 september een succesvolle noodlanding uitvoerde op de luchthaven van Zürich. Zijn toestel van Croatia Airlines had 65 passagiers aan boord toen een controlelampje een probleem aangaf met het landingsgestel. De koelbloedige piloot slaagde erin zijn toestel met ingeklapt neuswiel veilig te doen landen en alle passagiers en crew ongedeerd te laten uitstappen. Hij kreeg complimenten van de luchtverkeersleiding: "Excellent job, well done!" (Uitstekend werk, goed gedaan! Maar Zvonko Situm hield de complimenten niet voor zichzelf. Hij kwam vandaag naar Medjugorje om de Gospa te bedanken voor de behouden terugkeer! In de Kroatische media getuigt de piloot: "Er was geen tijd om bang te zijn. Ik ben al heel mijn leven gelovig en daaraan dacht ik ook tijdens het defect. Het ongeluk gebeurde rond 20u. Ik had die ochtend om 9u nog mijn gebeden gezegd, zoals ik elke dag doe. Ik word al heel mijn leven gedreven door het geloof, en dat was niet anders op dat ene, kritieke moment." Hij kwam naar Medjugorje in het gezelschap van zijn moeder en een tante. De nu 40-jarige gezagvoerder kwam op zijn achtste voor de eerste keer naar Medjugorje. Later kwam hij nog verscheidene keren terug, de laatste maal zes jaar geleden. "Toen ik trouwde, ging ik met mijn vrouw Anita op huwelijksreis naar Rome en reisden we door naar Medjugorje. Mijn vrouw wist dat er vroeg of laat iets zou gaan gebeuren. Mijn ouders hebben me een rozenkrans geschonken die ze in 1982 in Medjugorje gekocht hebben. Sinds het begin van mijn carrière als piloot heb ik die rozenkrans altijd in mijn bagage gestopt op het vliegtuig. Zo ook deze keer. Ik kwam speciaal naar Medjugorje om Onze-Lieve-Vrouw te bedanken dat Zij zoveel levens gered heeft met onze veilige landing." Broeders en zusters in Christus, De parabel over de weduwe en de onrechtvaardge rechter van het evangelie heeft Lucas opgeschreven niet alleen om de eerste leerlingen aan te moedigen tot volharding, ook onze tijd heeft de aanmoediging nog om te blijven geloven in de reddende kracht van het gebed. God heeft zijn Zoon Jezus naar de wereld gezonden om de mensen te redden en te verlossen van alles wat de mens schade kan toebrengen. Laten wij trouw blijven aan ons geloof in Jezus en blijven uitzien naar de reddende komst van God die heel de schepping vernieuwt met zijn liefde en barmhartigheid. Want eenmaal zal de aanhouder winnen. Amen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten