vrijdag 17 augustus 2012

TWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR


OVERWEGING:

God komt tot ons en in ons als wij eucharistie vieren en Zijn heilig Brood eten. Zo schenkt God Zichzelf weg aan ons, zoals Zijn Zoon Zijn leven gaf om ons te redden.
Het is goed dat wij samen kerk zijn, dat we geloven in saamhorigheid. Kerk zijn kun je niet alleen. God deelt uit. Hij houdt niets voor Zichzelf. Hij geeft Zichzelf weg.
God neemt ons bij de hand, zodat we kunnen opstaan. Jezus komt naar ons toe, leeft met ons en sterft met ons, omdat Hij het Levende Bewijs wil zijn van Gods goedheid. Het bewijs dat God niet dood is. Dat Hij het leven is en het leven schenkt.
In de eerste lezing roepen de dienstmeisjes uit Spreuken hoog boven de stad uit: “Kom eet van mijn brood, drink van de wijn!”
Hun hoge meisjesstemmen dringen door tot in de woorden van het Nieuwe Testament. Daar zegt Jezus in het evangelie van Johannes: “Ik ben het levende brood.”
Deze betekenisvolle woorden dragen de eucharistie. Daarin geeft God ons mee dat Hij ons niet laat vallen. Als je Mijn brood eet, ga je niet dood. Mijn brood is Mijn vlees. Zo kun je leven in eeuwigheid.
Maar als je Gods woorden bij Johannes goed leest, heeft Hij nog een belangrijke boodschap: Kom samen. Vergeef elkaar. Til elkaar op. Communiceer met Mij en met elkaar.
Als we straks Gods brood eten, kunnen we gesterkt de nieuwe week in. Samen met God en met elkaar. Samen Gods kerk. Samen Gods volk onderweg. Amen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten