maandag 30 juli 2012

Onderwerp: overweging bij 12 en half jaar priester zijn


Als de graankorrel niet in de aarde valt en kan kiemen, blijft hij alleen en sterft
maar als hij ontkiemt en dus niet sterft, brengt hij veel vruchten voort.
Beste parochianen, ik zal jullie eerst even iets over mijzelf vertellen:
Ik ben in India geboren in een dorp waar het merendeel van de bevolking boeren zijn.
De mensen daar zijn helemaal afhankelijk van de jaarlijkse oogst.
Ik hielp mijn vader bij het bewerken van de grond, dat was niet met machines
maar dat moest allemaal met de hand.
De grond omspitten, zaaien en bemesten, alles zonder machines.
Deze ervaring heeft mij geleerd hoe de graankorrel zijn werk doet.
Die moet namelijk in goede aarde vallen, zowel letterlijk als figuurlijk..
Je kunt in India alleen naar school als je ouders daarvoor betalen.
Ik heb het geluk gehad dat mijn ouders niet onbemiddeld waren en dat ik,
evenals mijn broer en zussen, heb mogen studeren en zo mijn roeping kon volgen.
Als je priester bent is de manier waarop je het evangelie verkondigt
gegrondvest op de wijze waarop jij leeft en hoe jij tegenover anderen
staat. De priester is de vertegenwoordiger door wie God de mensen bereikt
In het Evangelie van vandaag spreekt Jezus over het symbolische beeld van de graankorrel.
Volgens mij wil Jezus de mensen hiermee een manier van leven voorhouden dat wel offers vraagt, maar veel goeds zal voortbrengen. Een leven van dienstbaarheid,
van jezelf aan de mensen geven. Een leven zoals Jezus zelf heeft geleefd.
En Hij nodigt de mensen, uit om Hem daarin te volgen. In de loop der eeuwen hebben vele mensen daaraan gehoor gegeven. Ik op mijn beurt heb dat ook willen doen en wel als priester.
Zelf beveel ik u met Jezus aan om ook de weg van de graankorrel te gaan. D.w.z. dat u Jezus en zijn mensen van dienst wilt zijn; dat u Jezus wilt navolgen en dat u uw leven in
dienst van de ander stelt.
Jezus zegt: ‘Wil iemand Mij dienen dan moet hij Mij volgen; waar Ik ben, daar zal ook mijn dienaar zijn.’
Op die manier in het leven willen staan, dan worden er offers van je gevraagd
Maar zelf ben ik ervan overtuigd dat het navolgen van Jezus je ook veel vreugde zal geven.
Door te leven zoals de weg van de graankorrel zul je merken dat je bestaan
daardoor meer zin heeft en dat er mensen zijn die je dankbaar zijn.
Ook zul je merken dat je er niet alleen voor staat, maar dat Jezus als een vriend met je is.
Dat is althans mijn ervaring.
Uiteindelijk zul je hierdoor ook de ultieme vreugde beleven.
Want dat is wat Jezus ons belooft.
Ik denk dat vele mensen hier – in het bijzonder de vele vrijwilligers in onze parochies –
dat ook kunnen beamen.
Ik heb voor een leven als priester gekozen, omdat ik geheel dienstbaar wil zijn aan God,
aan de Kerk van Jezus en de mensen.
Zoals een man en een vrouw zich geheel aan elkaar geven en er voor elkaar willen zijn,
zo wil ik mijn leven voor de Kerk van Jezus en Zijn mensen geven.
Bijvoorbeeld als je voor het huwelijksleven of voor het priesterleven kiest, in beide gevallen worden er ook offers van je gevraagd. Er voor een ander willen zijn - op welke manier dan ook – zelfs je leven voor een ander geven, vraagt offers.
Maar naast de offers die van je worden gevraagd, maak je ook veel vreugde mee.
Dat is, volgens mij, hetgeen waarvoor Jezus in het Evangelie ons de ogen wil openen.
Zelf heb ik in de 12,5 jaar die ik nu priester ben, dat ook mogen ervaren.
Het leven van mij als priester is namelijk ook niet altijd over rozen gegaan.
Als priester, zo zegt men in mijn vaderland, heb je als het ware niet met één, maar met
heel veel schoonmoeders te maken. En dat heb ik soms ook geweten.
Maar ik heb het er graag voor over, want ik heb in mijn priesterleven ook
veel vreugde mogen meemaken.
Ik mag er bijvoorbeeld bij zijn op vele bijzondere momenten in het leven van de mensen.
Ik mag in vele gevallen een steentje bijdragen, waardoor andere mensen weer verder
kunnen. Soms maak ik mee dat andere mensen door mijn bijdrage, zich
gesteund en getroost of zich bevrijd voelen, weer open gaan en weer opbloeien.
Er zijn veel mensen aan wie je een dienst wilt bewijzen. En je wilt het altijd goed doen.
Je wil de mensen bijstaan op vele momenten in het leven: in vreugde en verdriet.
Ook als iemand ziek is, of je niet goed in je vel zit, wil je voor hem of haar klaar staan.
Natuurlijk hebben sommige mensen ook wensen, waaraan je niet kunt voldoen.
Daarom lukt het mij dan ook niet altijd om iedereen tevreden te stellen.
Daarnaast krijg ik in mijn priesterleven ook veel liefde en steun van de mensen terug.
Ik ben daar erg blij mee en ik ben God en de mensen daarvoor erg dankbaar.
Broeders, Zusters
Ik hoop daarom hier in de Parochies van Maas en Waal voor
Jezus en voor de parochianen nog lang iets te mogen betekenen.
Ik vertrouw en reken in de toekomst daarbij op uw steun en gebed.
Ten slotte
U ziet hier in de kerk een prachtige regenboog, die als een symbolische
brug die ons sinds de zondvloed het verbond tussen God en de mensen weergeeft,
en ons verbindt met God.
U ziet ook het symbool van de Heilige Geest, van vrede, en van liefde.
Als je priester bent, ben je net als de regenboog, diegene die voor de mensen
de verbindende factor is naar God.
Pax et bonum
--
Pater Sunny Philip Ellickal
Lid van het pastoraal team van
parochie West Maas en Waal
woonlocatie: Beneden-Leeuwen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten