vrijdag 1 juni 2012

Preek Drievuldigheidszondag


 Drievuldigheid Zondag

Mysterie van Leven,
Als wij praten over het mysterie van de allerheilige Drievuldigheid en de niet te verbreken eenheid, moeten we dat heel voorzichtig doen. Het is in de loop der eeuwen wel duidelijk geworden, dat wij het mysterie van God niet in woorden kunnen beschrijven of uitleggen. Wij kunnen God ook niet in een beeld zetten – Vader, Zoon en Geest. Elk beeld van God is op mensenmaat gemaakt en schiet te kort. Daarom werd het  de joden niet toegestaan om de naam van God uit te spreken en het werd evenmin  toegestaan afbeeldingen van God te maken.
In stilte aanschouwen en zwijgen is dan ook de beste houding tegenover het mysterie van God. Wij kennen God niet, maar we mogen Hem wel ervaren in de immense grootheid van de ruimte; in het gelaat van onze geliefden; en om ons heen. Wij mogen hem ervaren in de diepte van ons eigen ik. God heeft zijn woning in het diepste van ons eigen wezen, wij zijn geschapen naar zijn beeld. We kunnen God niet bewijzen, want geen  enkel bewijs kan een ongelovige overtuigen van Gods'  bestaan. We kunnen Hem wel aanwijzen, zoals een kathedraal ons verwijst naar zijn architect en bouwmeester.
Het gaat er om te laten zien wie God is voor mij, en voor jou. Het mysterie van de  heilige Drievuldigheid is een geloofswaarheid, en levenswaarheid. God is werkzaam in deze wereld. Hij heeft zich verbonden met het lot van de mensen. "Ik heb de ellende van mijn volk gezien en Ik heb hun jammeren gehoord, en zie Ik kom om hen te bevrijden".
In Jezus is God zelf in de historie van de mensen binnengetreden. "Het woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond". Wie Jezus ziet, ziet ook de Vader en de heilige Geest. Het is Gods' Geest zelf die ons bewerkt, zodat wij niet alleen kinderen van God genoemd worden, maar we mogen het ook zijn. . Door het doopsel zijn wij ge-ënt op Jezus, zoals de rank op zijn wijnstok. Vanuit die stam stroomt het goddelijk leven in ons over en allen die zich zo laten leiden door de Geest van God zijn kinderen van God. Jezus zegt het met nadruk: "Als iemand Mij liefheeft, zal mijn Vader hem liefhebben, wij zullen tot Hem komen en verblijf bij Hem nemen". Geloven in de liefde van God, die ons aan alle kanten omringt, is opgaan in zijn grote Liefde, zodat ons leven een uitstraling van Gods' liefde wordt. AMEN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten