vrijdag 8 juni 2012

Preek Drievuldigheidszondag


HOMILIE DRIEVULDIGHEIDSZONDAG

Broeders en zusters in Christus,

Het motto van een bijeenkomst voor gezinnen in Regensburg in Duitsland luidt daar waar God is, daar is toekomst. Inderdaad daar waar God is, is liefde en kan het vertrouwen tussen mensen onderling en tussen God en mens groeien en kun je bouwen aan de toekomst. Daar waar God niet meer centraal staat in het leven, daar is het onderling vertrouwen en liefde zoek en valt alles uit elkaar. Vanuit de samenleving, in de huwelijken en ook in de kerk komen er vele signalen dat er veel aan de hand is met de liefde tot God en de onderlinge liefde.
God is liefde dat heeft de evangelist Johannes geschreven en verkondigd en dit wil zeggen dat God niet voor zichzelf alleen leeft maar relatie in zich is. God bestaat uit 3 personen: Vader, Zoon en heilige Geest die elkaar intens liefhebben. Vanuit de liefde is God solidair met ons mensen willen zijn en heeft Hij zijn Zoon Jezus naar ons gezonden om ons de liefde te openbaren en opdat wij ten volle zouden leven.
In het evangelie hoorden wij Jezus de opdracht geven aan zijn leerlingen om de volkeren te dopen en hen zo te laten deel hebben aan de goddelijke liefde. Het doopsel is het begin van het christelijk leven. Iedere gedoopte heeft de opdracht om in woorden en daden ook echt te getuigen van een christelijke levensstijl. Ouders die hun kinderen laten dopen dragen zelf de verantwoordelijkheid om de christelijke beginselen in het gezin zelf voor te leven en erover te spreken.Leert hun te onderhouden alles wat ik u bevolen heb, gaf Jezus als opdracht mee aan de kerk in zijn geheel. Oudes en opvoeders klagen dat de kinderen tegenwoordig brutaal zijn en niet meer gehoorzamen. Dat is niet zo maar aan het toeval te wijten. Vroeger woonden de kinderen dagelijks de H. Mis bij. Gebed en de H. Communie gaven hen de sterkte om gehoorzaam te zijn en plichtsgetrouw. Geen vader of moeder of ook geen godsdienstleraar zijn bij machte dat in het hart van het kind te prenten, wat God zelf, tijdens de H. Mis en de H. Communie het kind aan genade schenkt.

Als jongeren ontsporen in het leven, dan komt dat omdat ze geen houvast meer hebben meegekregen in het leven. Onderhoud de geboden en de voorschriften die ik u heden geef, hoorden we God zeggen in de 1ste lezing, dan zult gij met uw kinderen gelukkig zijn en lang leven.
Inderdaad de geboden van God zijn regels om een gelukkig leven te kunnen leiden. Nu kun je niet alle tegenslag in het leven daarmee voorkomen, iedere mens krijgt de nodige beproevingen te verwerken in het leven, maar als je rekening houdt met God is de kans groter dan je gelukkiger door het leven komt. En als je het kruis tegenkomt in het leven, weet je dat je op God een beroep kunt doen.

Het geheim van de Drie-ene God is pas geleidelijk aan de mens geopenbaard. In het Oude testament kwam veelgodendom veel voor en het Joodse volk werd er vaak aan herinnerd dat er maar één God is. Door God was het Joodse volk uit de slavernij uit Egypte bevrijd, in de woestijn echter onderweg naar het Be­loofde Land vielen ze van hun geloof af en aanbaden een stie­renbeeld. Op de berg Sinaï sluit God een verbond met Mozes met als belangrijke richtlijn : " Gij zult geen andere goden hebben, ten koste van Mij ". De Heer is God in de hemel boven en op de aarde beneden; er is geen ander. In het boek Deute­ronomium staat diezelfde verbondsgedachte nog eens kort en kernach­tig samen­gevat die iedere Joodse gelovige vaak bidt : " Luister, Isra­ël, Jahweh is onze God, Jahweh alleen ! Gij moet Jahweh uw God beminnen met heel uw hart, met heel uw ziel en al uw krach­ten." Dit geloof in één God hebben wij christenen gemeenschap­pelijk met de Joden en de moslims. Het bijzondere van de ene God is dat Hij in de geschiedenis van de mensen is ingetreden en zichzelf heeft geopenbaard. De filosoof Pascal noemde God niet de God van de filosofen maar de God van Abraham, de God van Isaak, de God van Jacob. Met God kun je in relatie treden, het is de God van Jezus Christus, mijn God en uw God. God is Iemand die mij het eerste heeft liefgehad en die mij onvoorwaardelijk liefheeft.

In de vele gebeden die de Kerk rijk is bidden we tot die Drie-ene God. In het begin van de H. Mis komen wij steeds samen in de naam van de Vader, de Zoon en de H. Geest en als we ons geloof gevierd hebben krijgen we een zending in de wereld onder de zegen van de Vader, de Zoon en de H. Geest. Bij het bidden van de rozenkrans zeggen we " eer aan de Vader en de Zoon en de H. Geest."  Al deze gebeden zijn uitingen van geloof in God en zij brengen eer aan God de Vader, gebeuren door de Zoon en in de kracht van de H. Geest.  Aan u Vader brengen wij eer want Gij zijt de Schepper van hemel en aarde, Aan u O Zoon brengen wij eer want Gij zijt Mens geworden om ons redding te brengen en de Weg te wijzen, Aan u Heilige Geest brengen wij eer want Gij zijt de Geest van Waarheid, Gij zijt de Geest die ons inzicht geeft in de heiligheid van God. Zo was God in het begin voor de schepping van de wereld, zo heeft Hij zich laten kennen hier en nu, in de tijd en zo zullen wij Hem zien in alle eeuwen der eeuwen. AMEN.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten